«گل پاک»

یکی بامدادان به فصل بهار جوانی به باغی فتادش گذار

به شاخی ،گلی ذیذ خوش رنگ و بود که از جان و دل گشت مشتاق او

گلویش بیفشرد وکردش جدا ز گلهای دیگر به جور و جفا

چو آن گل جدا شد ز شاخ درسخت بیفتاد در دست آن تیره بخت

بکرد از طریق تحسیر نگاه به یاران و از دل بر آورده آه

بگفتا که ای خواهران عزیز برای شما هست این روز نیز

گذارید آرایش خود کنار بگیرید در زیر برگی قرار

نمایید خود را از این دم نهان که مایند ایمن ز غارتگران

اگر گل در پس برگها مخفی نشود، اگر گل مراقبت باغبان را نپزیرد، و اگر گل بر بیگانگان جلوه گری کند به غارت خواهد رفت . گل ظرافت او جلوه گری های خود را باید برای یک قهرمان نگه دارد. او امانت دار ظرافت هاست و آنگاه است که می تواند با این خود نگه داریها یک قهرمان را به آستان خود بکشاند و در دست یک قهرمان قرار گیرد نه در زیر پای غارتگران . زن گل است و هرگز نمی پسند چهره ی خود را در اختیار نگاه های هوس آلوده قرار دهد.


« پرسشنامه»

1_ شما حجاب در گذشته را تا چه حدی قبول دارید؟

زیاد متوسط کم اصلا

2_ حجاب زنان در زمان حال را تا حدی قبول دارید؟

زیاد متوسط کم اصلا

3_ مردانی که قصد ازدواج دارند ، حجاب زن مورد نظر تا چه حدی برای وی مهم است؟

زیاد متوسط کم اصلا

4_ کسی که حجاب را به درستی رعایت می کند دیگران تا چه حدی به وی احترام می گذارند؟

زیاد متوسط کم اصلا

5 _رعایت کردن حجاب تا چه حدی می تواند مانع از آزادی خرد شود؟

زیاد متوسط کم اصلا

6_ حجاب تا چه حدی بر وضعیت شغلی زنان ناگذار است؟

زیاد متوسط کم اصلا

7_ آیا حجاب هم باید مانند مد در طی سالهای مختلف تغییر کن؟

زیاد متوسط کم اصلا

8_ حجاب تا چه حدی برای شما مهم تلقی می شود؟

زیاد متوسط کم اصلا

9_ پوشیدن چادر تا چه مقدار رعایت حجاب تاثیر دارد؟

زیاد متوسط کم اصلا

10_ بی حجابی تا چه حدی در وضعیت جامعه تاثیر گذار است؟

زیاد متوسط کم اصلا
11_ بی حجابی تا چه حدی می تواند به انحراف کشیدن جوانان موثر باشد؟

زیاد متوسط کم اصلا

12_ زدن نقاب برای زنان در امروزه تا چه حدی ضرروت دارد؟

زیاد متوسط کم اصلا

13_ رعایت نکرن حجاب تا چه حدی بر درگیری والدین و فرزندان تاثیر دارد؟

زیاد متوسط کم اصلا

14_ رعایت حجاب تا چه حدی موجب سعادت در دینا و آخرت می شود؟

زیاد متوسط کم اصلا

15_ رعایت حجاب در گذشته تا چه حدی بر روی سلامت روحی مردان تاثر گذار بود؟

زیاد متوسط کم اصلا

16_ حجاب تا چه حدی می تواند بر رشد معنوی و فرهنگی جامعه تاثیر گذار باشد؟

زیاد متوسط کم اصلا

17_ حجاب در امروزه تا چه حدی رو به کمرنگی نهاده است؟

زیاد متوسط کم متوسط



« نتیجه ی تحقیق»

کریستن آندرسن دارد که مضون آن به زبان خودمانی ما این است: دو خیاط به شهری وارد شدند و پادشاه را فریفتند که ما در فن خیاطی استادیم و بهترین لباس ها را که بر ارزنده قامت بزرگان باشد می دوزیم اما از همه مهمتر ، هنرما این است که می توانیم لباسی برای پادشاه بدوزیم که فقط حلال زاده قادر به دیدن آن باشند و هیچ حرام زاده ای آن را ببینند. اگر اجازه فرمائید چنین لباسی برای شما نیز بدوزیم پادشاه با خوشحالی موافقت کرد ودستور داد مقادیر هنگفتی صلا و نقره در اختیار دو خیاط گذاشتند تا لباسی با همان خاصیت سحر آمیز دوزند که تارش از صلا و پودش از نقره باشد. خیاطی پول و زر و سیم را گرفتند و کار گاهی عریض و طویل دایر کردند و دوک چرخ و هیچی و سوزن را به راه انداختند و بدون آنکه پارچه و نخ و طلا و نقره ای صرف کنند دست های خود را چند استادانه در هوا تکان می داند که گفتی مشغول دوختن لباس اند. . روزی پادشاه نخست وزیر را به دیدن لباس نیمه کاره فرستاد اما صدر اعظم هر چه نگاه کرد چیزی ندید . از ترس آنکه مبادا دیگران بفهمند که او حلال زاده نیست با جدیت تمام زبان به تعریف از لباس و تمجید از هنر خیاطان گشود و به پادشاه گزارش داد که کار تهیه ی لباس به خوبی به پیشرفت است ماموران عالی مرتبه ی دیگر هم به تدریج از کارگاه خیاطی دیدن کردند و همه پس از آنکه با ندیدن لباس حرام زادگی خود پی میبرند این حقیقت تلخ را پنهان می کردند و در تاثیر کار خیاطان و توصیف لباس بر یکدیگر سبقت می گرفتند . بالاخره نوبت به پادشاه رسید و او به خیاط خانهی سلطنتی رفت تا لباس زربفت عجیب خود را به تن کرد. البته چیزی ندید و پیش خود گفت معلوم می شود من حلال زاده نیستم . کمال دیر باوری ناچار و جو لباس و زیبایی و رافت آن را تصدیق کرد و در مقابل آیینه ایستاد تا آن را به تن او اندازه کنند خیاطان پس می رفتند و پیش می آمدند و لباس موهوم را به تن پادشاه راست و درست می کردند و آن را بی چاره لخت ایستاده بود و از ترس هیچ نمی گفت و ناچار دائما از داشتن چنان لباسی اظهار مسمرت نیز می نمود. سرانجام قرار شد جشنی عظیم در مشهد به پا شود پادشاه جامعه ی تازه را بپوشد و خلایق همه او را در آن لباس ببینند. مردم به عادت معمول درد و سمت خیابان ایستادند لخت با آداب تمام با آرامش و وقار از برابر آن ها عبور می کرد و دونفر از از خدمه ی دربار دنباله ی لباس را دست داشتند به زمین ملیده نشود . درباریان، رجال ،امیران و وزیران با احترام و حیرت و تحسین پشت سر پادشاه در حرکت بودند. صردم نیز با آن که هیچ کلامش لباس تن پادشاه نمی دیدند. از ترس تهمت حرام زادگی غریو شادی سر داده بودند و لباس جدید را به پادشاه تبریک می گفتند ناگاه کودکی از میان مردم فریاد زد: این که لباس به تن ندارد.، این چرا لخت است؟ هی مادر بی چاره اش سعی کرد او را از تکرار این حرف منصرف کند، نتوانست ، کودک دوباره به سماجت گفت چرا پادشاه برهنه است؟ کم کم یکی دو بچه ی دیگر نیز همین حرف را تکرار کردند و بعضی از تماشاچیان با تردید این حرف را برای هم نقل کردند و دیری نگذشت که جمعیت یک پارچه زد که " چرا پادشاه لخت است؟" و چرا اینکه تمدن غرب چنین وانمودی کند که می خواهد برای انسان لباس بدوز ما در حقیقت به جای آن که لباس بر تن او کند، او را برهنه ساخته است و هیچ کس جرات نمی کند فریاد بر آورد که لباسی در کار نیست و حاصل این همه و پارچه و چه و چه ، برهنگی انسان است. آیا مردی پیدا می شوند که صداقتی کودکانه داشته باشند و در مقابل جهانی که برهنگی را لباس می دانند، جرات کنند وفریاد برآورند ؟ چرا آم مردم ، ما نباشیم؟

توجه : به منظور طولانی نشدن صفحات از درج آمار و جداول خودداری شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«منابع و مآخذ»
مسئله حجاب، مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، مهر 1376، چاپ چهل و هشتم، قم.
فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حداد عادل.
راه سبز، تألیف علی حسن زاده، انتشارات آدینه، 1382، چاپ سوم، تهران.
مجله ی خانواده سبز، شماره ی 105، اول اسفند 1382، صفحه ی 12.
تاریخ تمدن، ویل دورانت، جلد 12و 11و 1و 10.
نگاهی به تاریخ جهان، ویل دورانت، جلد اول.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقاله دوم در مورد حجاب
اهمیت حجاب در اسلام
مقدمه:
حجاب در اسلام اهمیت ویژه ای دارد و از نصوص قرآنی است.
به همبن خاطر مسائل ریز در باره ی حجاب در قرآن کریم مطرح شده و ما مسلمانان هم به آن مؤمن و پایبند بوده ایم اما علیرغم ایمان و پایبندی اغلب آن را به خوبی نمی شناسیم حتی بعضاً نمی دانیم که آیا قرآن کریم حجاب را مطرح کرده است یا خیر؟ مسلم است که در این صورت دچار مشکل خواهیم شد و نمی توانیم از آن به خوبی دفاع کنیم و مانند گذشته اندیشه های غلط و بی اساس به نام آن رواج خواهد یافت. عشق و ایمان به دین در جامعه ی ما قوی است و اشکال ما در ایمان عدم ایمان نیست بلکه در نشناختن اسلام و قرآن است که به آن ایمان داریم.

لغت و اصطلاح حجاب
لفظ حجاب یعنی پرده حائل و ساتر و اصطلاحاً به پوشش بانوان((حجاب)) گفته می شود. در قرآن لفظ حجاب وجود دارد ولی فقط در باره همسران پیغمبر(ص) به کار رفته است آن هم نه به معنی پوشش زنان. قرآن مصداق و نوع حجاب و مباحث دیگر آنرا دقیقاً بیان می کند اما نه تحت عنوان حجاب. قرآن مبحثی تحت عنوان حجاب ندارد چنان که اکثر مطالب را تحت عنوان خاصی مطرح نمی کند. این از ویژگی های خاص قرآن است که در عین حال که جوانب مختلف یک مسئله را توضیح می دهد آن ها را تحت عناوین فصل بندی شده مطرح نمی کند. این از ویژگی های خاص قران است که در عین حالی که جوانب مختلف یک مسئله را توضیح می دهد آن ها را تحت عناوین فصل بندی شده مطرح نمی کند . این متکلمان و علما هستند که موضوعات را دسته بندی و نامگذاری می کنند و از آنها بحث می کنند . در فقه هم لفظ حجاب برای پوشش بانوان به کار نمی رود بلکه به جای آن لفظ (( ستر)) به کار می رود. ولی کلمه ی حجاب برای پوشش زن شایع و اصطلاح شده و در بحث پوشش بانوان در همین معنی اصطلاحی که پوشش است به کار می رود نه معنی لغوی آن که پرده باشد.
بعضی گمان کرده اند که حجاب اسلامی از آن جا که لغت حجاب به معنی پرده است یعنی در پرده بودن زن! و حجاب یعنی ((پرده نشینی)) و زن خوب زنی است که همیشه در خانه و پشت پرده باشد و بیرون نیاید ! همین تلقی از حجاب موجب افراطی هایی شده و نیز موجب شده تا بعضی که از اندیشه قرآنی اطلاع ندارند و یا دارند و خود را به نادانی می زنند حجاب را به ((پرده نشینی)) تعبیر کرده و به آن حمله کنند. در مکتوب حاضر هر جا لفظ حجاب به کار می رود معنی اصطلاح آن در نظر است یعنی پوشش نه معنی لغوی آن یعنی پرده .

حجاب برای مرد

اولین آیات حجاب برای مردهاست . نخست دستوراتی راجع به رعایت حریم خانه ی دیگران می دهد به این که هر کسی می خواهد وارد خانه ی دیگری شود با اجازه بگیرد و بر اهل خانه سلام کند و بعد وارد شود و نیز می فرماید اگر به در خانه ای بدون اطلاع رفتید و صاحب خانه گفت بازگردید بدون ناراحتی باز گردید. سپس می فرماید: (( ای پیامبر گرامی به مردان مومن بگو دیدگان خود را فرو پوشند دامن های خود را حفظ کنند که برای آن ها موجب پاکی و طهارت بیشتر روح جسمی است به درستی که خدا به آنچه می سازند آگاه است)).
چنان که دیده می شود اولین ایه امر به مردان است. قسمت اول ایه ی شریفه حجاب باطنی یعنی و حیا قسمت دوم حجاب ظاهری را بیان فرموده است . یعنی نه خود به نامحرم نگاه کنند و نه خود را در معرض نگاه دیگران بگذارند.

حجاب برای زنان

تا این جا حکم حجاب برای مردها تمام شده و حکم برای زنان شروع می شود. در ایه ی 31 سوره ی نور می فرمایید:
(( بهزنان مومن بگو که دیدگان خود را فرو پوشند و دامن های خود را حفظ کنند وزینت های اشکار نکنند مگر زینت های ظاهر را وسرو گریبان های خود مقعنه یا روسری بپوشانند و زینت های خود را اشکار نکنند مگر برای شوهران خود یا پدران خود پدران شوهرهای خود یا برادران خود یا پسران برادران خود یا از خود یا مملوکان خود یا مردان طفیلی که گرایش به زن ندارند یا کودکان غیر ممیزونیز پاهای خود را طوری به زمین نزنند که زینت هایی که پنهان کرده اند اشکار شود وای مومنان همگی به سوی خداوند توبه کنید که رستگار شوید)).
چنان که دیده می شود قسمت اول ایه که می فرماید:
(( بهزنان مومن بگو که دیدگان خود را فرو پوشند و دامن های خود را حفظ کنند و زینت های خود را اشکار نکنند مگر زینت های ظاهر را))
معنای تغییر ضمایر از مذکر به مونثدقیقا مطابق با آن چیزی است که مردان بیان فرموده یعنی زنان هم باید از نامحرم و بلکه از اندام ممنوعه ی زنان دیگر چشم پوشی بکنند و هم چنین حواس دیگر خود را نیز مواظبت کنند و دامن های خود را هم حفظ کنند و اندام در معرض دید نامحرم و بلکه اندام ممنوعه خود را در معرض دید دیگر هم نگذارند.

حضرت فاطمه(س) و حجاب
فاطمه (س) مظهر عفاف و تقوی سرمشق و سرور تمامی زنان مسلمان است. روزی پیامبر (ص) از صحابه پرسید: چه چیز برای زنان از همه بهتر است. یاران ندانستند علی (ع) خدمت فاطمه (س) پاسخ داد:
همه بهتر این است که نه آنها مردان بیگانه را ببیند و نه مردان بیگانه آنها را . چه کسی این پاسخ را برای تو بیان کرد؟ عرض کرد: فاطمه (س) و حضرت فرمود: او پاره تن من است.
روشن است که علی پاسخ را می دانست و سوال از آن بزرگوار بقرای طرح مقاوم والا و مکانت عظیم فاطمه اطهر است.
جایگاه بلند و شخصیت والای حضرت زهرا(س) روشن تر از آن است که نیاز به گفتگو داشته باشد در روایاتی آمده است که به هنگام تولد لباسی از بهشت برای آن حضرت آورده شد و جسمش پوشش کامل یافت تازمینه برای تعالی روحش باشد. زهرای اطهر این برترین الگو زن و عالیترین چهره ی بشریت گواینکه فریاد گر علیه ظلم را پیشه دارد و ستم بر امام خویش را بر نمی تابد و از محدوده خانه پابه بیرون مینهد و در اجتماع حضور می یابد و با بلیغ ترین جمله ها از حق و حقیقت دفاع می کند اما این همه در نهایت آرزویم حیا و عفاف است: او در حالی که مقنعه را محکم به سر بسته و خود را در جامعه ای فراگیر پیچیده بود در جمع زنان بی هاشم در حالی که جامه های بلندش قدمها را پوشیده داشت با ابهت داشت با ابهت آزرم و متانت شگرفی قدم بر میداشت و برای همگان راه رفتن و اوگام زدن رسول الله (ص) را به یاد میاوردو ...
آن حضرت این شهادت را پس از رحلت نیز پاس می دارد و دستور می دهد قامت بی جانش را در حفاظی قرار دهند که حجم بدن نمایان نباشد. اسماء بنت عمیس می گوید: روزی فاطمه(س) به من فرمود: من از کار مردم مدینه که زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشایندی برای دفن می بردند و تنها پارچه ای بر روی او می افکندند که حجم بدن از پشت آن نمایان است ناراضی ام.
سماء گفت: من در سرزمین حبشه چیزی دیده ام که با آن جنازه مردگان را حمل می کنند شاخه هائی از درخت نخل را بر می دارند و به صورت تابوت مخصوصی در می آوردند، پارچه ای روی چوب های آن می افکندند سپس بدن را درون آن می گذاردند به گونه ای که بدن پیدا نمی شود.
هنگامی که فاطمه(س) این مطلب را شنید تبسم نمود و این تنها تبسم او بعد از وفات رسول(ص) بود.
به جهت اهمیت موضوع چنین وصیت فرمود: برای من تابوتی تهیه کن که در موقع حمل جنازه بدنم پیدا نباشد و طرز ساختنش چنین و چنان باشد. این بانوی اطهر با این همه عظمت و جلالت و حراست از جایگاه بلند عفاف در زندگی چون وارد قیامت شود فریادی بر خواهد آمد که: ای مردم چشم هایتان را ببندید تا فاطمه(س) دختر رسول اکرم عبور نماید. پیروی از آن بزرگوار و الگوگیری آن حضرت در گرو آن است که زن مسلمان چون او حق را پاس دارد و بسان او از عفاف و حرمتش حراست کند و همانند آن حضرت پوشش کامل را رعایت نماید و وجود و زندگی و رفت و آمد و حضورش در جامعه نمادی از عفاف آزرم و شکوه باشد.

حجاب و نهضت عاشورا
در نهضت عاشورا نیز زنان حضوری جدی و نقشی عظیم دارند در عین عفاف آزرم و باشکوه پوشش
زنان در اوج مصائب و سختی ها حرمت عفاف و حجاب را پاس داشتند و به آخرین وصیت پیشوای بزرگ شهامت معلم بی بدیل شهادت امام حسین(ع) را که در آستانه رفتن به میدان نبرد آویزه گوش قرار دادند که فرمود: آماده مصیبت باشید، لباس های (روی) خود را بپوشید. بدانید خدا حامی شماست و از شما محفاظت می کند و از شر دشمنان نجاتتان می دهد و عاقبت امورتان را خیر می کند... بنگرید امام حسین(ع) در آخرین لحظات حیات زنان را به حجاب و پاس داشتن حرمتشان سفارش می کند. آنان نیز چنین می دانستند که غداره بندان سپاه یزید و آزمندان و بدسگالان ارتش بنی امیه اسیر زرق و برق دنیاست زیورآلات خود را بسوی آنان پرتاب کردند تا در پی غارت آنان قدر بیاسایند. زینب(س) که پیام آور این حماسه و قافله سالار این پیامبران نور است در کوفه و برای بیداری وجدان ها و لرزاندن دلها و بهوش آوردن خفتگان در عین عفاف آزرم سخن گفت: کلام والای زینب(س) و منش والای او به هنگام سخن گفتن به گونه ای بود که گفتند: بخدا سوگند که هرگز زن با آزرمی را ندیدیم که از زینب شیوانر سخن بگوید. آن حضرت با همه شکوه و شهامت در مجلس یزید بپا خاست و پرده دری آن مدعی خلافت را بر سرش کوفت و فریاد زد که: آیا عدالت همین است که زن و کنیزان خود را در پس پرده بنشانی و دختران رسول خدا(ص) را در مجلس بیگانگان بر پابداری. پرده زنان ما را هتک حرمت کردی و نقاب از چهره شان به غارت...







عوامل بد حجابی و بی حجابی
بی حجابی پدیده ای است اجتماعی که برای رسیدن به عوامل و علل آن باید با نگاهی اجتماعی مسائل و زمینه های آن را کاوید. این بحث از جهات مختلفی قابل توجه است و بی گمان در چگونگی پیدایش و رشد و گسترش آن نمی توان به یک یا چند عامل بسنده کرد. چنانکه راه حلهای این معضله ی اجتماعی را نیز نمی توان ساده انگارانه در مطلبی محدود کرد.
1- تلاش استعمار در زدودن پوشش
2- دگرگونی ارزش ها
3- الگو های ناهنجار
4- خلاء های درونی

منابع:
1- آیات حجاب، عباس فتحی، جلد اول، انتشارات نسل سوم تهران، زمستان 1381
2- حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، فتحیه فتاحی زاده، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، زمستان 1379
3- مجله خانوادهی سبز، بهار 83، شماره107 

http://hijab-chastity.blogfa.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: احکام ، حجاب ، توبه ، ارزش و حقوق انسان ها در اسلام ، ارزش و حقوق زن در اسلام ، ارزش و حقوق مرد در اسلام ، شبهات ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:حجاب, عفاف, مقاله, بد حجابی, بی حجابی, | 19:23 | نویسنده : گمنام |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اسپید شاپ